Hoe je weer gezond en fit de herfst door kunt komen

De dagen worden korter, het weer guurder en opeens lijkt het alsof je een stuk minder energie hebt, de zomer is nu dan echt voorbij en herfst klopt op de deur. Net als ieder ander seizoen brengt de herfst veel eigenaardigheden met zich mee die impact hebben op jouw stemming en je gezondheid! Maar wat voor impact heeft dit seizoen nu precies op deze dingen en welke voedingsstoffen kan je extra goed gebruiken om de wisseling van seizoenen goed door te komen?  

Impact 

Naast de snel veranderende weersomstandigheden zal je al snel merken dat de dagen een stuk korter voelen, dat is natuurlijk ook echt het geval, hierdoor zal je de zon direct een stuk minder en steeds korter zien. Dit heeft een grote impact op je stemming en gezondheid.! Door deze grote verandering zal je de zon direct een stuk minder en korter zien, dit heeft een buitengewoon grote impact op je stemming en gezondheid. Door een tekort aan vitamine D (wat cruciaal is voor een goede werking van je lichaam en immuunsysteem) beschik je simpelweg over een stuk minder energie. Voor de meeste mensen staat sporten in het koude herfstweer niet erg hoog op de prioriteitenlijst, maar dit is wel van groot belang.  

Voeding 

De meest prominente bron van vitaminen voor mensen ligt natuurlijk verborgen in het voedsel wat we eten. Tijdens deze periode van het jaar is het vooral belangrijk om te letten op je inname van vitamine A en C. Deze vitaminen zijn in hoge gehaltes aanwezig in verschillende groentes zoals: aardappelen, pompoen en wortels. Hiernaast is het consumeren van genoeg fruit erg nuttig, door bijvoorbeeld peren en druiven te eten krijg je ook genoeg vitamine A en C binnen. Als laatste is het aan te raden om voldoende peulvruchten te eten. Linzen, erwten en bonen vormen een grote bron van vitamine B. Vitamine B draagt bij aan het versterking van je immuunsysteem en weerstand gedurende deze koude maanden.  

Beweging 

Voedsel is een groot onderdeel maar niet de gehele oplossing voor problemen die ontstaan tijdens de herfst. Net als ieder ander seizoen is het cruciaal om genoeg intensief te bewegen op een dagelijkse basis. Minimaal 30 minuten sporten per dag  draagt bij aan het creëren van een gezonde levensstijl. Nu is buiten bewegen bij deze temperaturen niet de meest aantrekkelijke bezigheid maar dat hoeft helemaal niet! Door zwembaden te bezoeken of eens aan te kloppen bij de lokale sportschool krijg je alle voordelen mee van veel beweging zonder buiten de kou te hoeven te trotseren.  

Wintertijd 

 Naast minder zonuren zal ook zal dit weekend de klok weer een uur achteruit gaan.. Veel mensen zien een voordeel in het feit dat je een uur langer in bed kan blijven liggen, maar is dit wel zo verstandig? Als je al een duidelijk slaappatroon hebt is het een stuk beter om de zomertijd aan te houden of een uur langer op te blijven want het behouden van regelmaat is van groot belang. Als je nog geen slaapritueel hebt is dit echt de tijd om te starten! Kijk minder TV en probeer je telefoon minstens twee uur voor het slapen gaan weg te leggen. Lees een boek, neem een bad of doe gewoon beide, het creëren van een slaapritueel bevordert een goede nachtrust.  

 

Ben je van plan om je voeding drastisch aan te passen om de herfst en winter goed door te komen of wil je gewoon doorgaan met het eten van duurzaam en gezond voedsel? Bekijk dan snel het Freasy assortiment om te ontdekken welke verrassende en vooral lekkere maaltijden jou te wachten staan. 

 

 

Terug naar artikelen

Menu